Van Vientiane naar Hinboun Nat. Park

26 januari 2020 - Kong Lor, Laos

Dag 11: Van vientiane naar Hinboun National Park

Vandaag moeten we een flinke afstand afleggen. Het duurde even voor we de drukte van de stad achter ons konden laten. We waren om acht uur vertrokken en het duurde lang voor we Vientiane achter ons lieten. Het laatste stuk zagen we veel nieuwe grote huizen. Nogal protserig met zuilen, pastelkleuren en fraaie metalen hekken. Volgens Perry zijn deze huizen van ambtenaren en partijfunctionarissen. Van hun normale salaris kunnen ze dit soort huizen niet betalen.

De gids begon weer met uitleg over het leven in Laos. Hij was weer slecht verstaanbaar. Het is normaal dat de man een bruidsschat betaald aan de familie van de vrouw. Studeren aan de universiteit is voor iedereen die dat kan betalen toegankelijk. Maar in de praktijk vooral voor kinderen van rijke mensen of ambtenaren. Studeren in het buitenland is nog minder toegankelijk. Wel voor kinderen van ambtenaren en partijfunctionarissen. Onderweg zagen we sportaccommodaties die gebruikt waren voor de South East Asia games. We staken twee rivieren over en om 10 uur stopten we voor koffie. Even voor elf uur een stop voor het bekijken van een rubberplantage. Perry demonstreerde hoe het opvangen van de latex in zijn werk gaat. Willy had hierom gevraagd.

Lunch in een eenvoudig restaurant in het dorp Pak Kading. Pak betekent dorp en Kading is de rivier. Deze komt hier uit in de Mekong. De gebakken rijst met varkensvlees was goed. De noodlesoup met beef was minder. De beef was te taai om te eten. Dus bleef over de soep, de noodles en de groenten. na enige tijd verlieten we weg 13 en draaiden weg 8 op naar het oosten. We kwamen weer in bergachtig gebied. Een karstgebergte.

Gestopt bij een mooi uitzichtpunt. Een mooi zicht op grillige rotsformaties. Vanaf dat punt een stuk gewandeld tot de bus ons weer had opgepikt.

De gids gaf uitleg over het programma van morgen. Hij vertelde zoveel dat het niet duidelijk werd wat ons allemaal te wachten stond.

We kwamen uiteindelijk aan bij het Chanta Guesthouse. Midden tussen tabaksplantages. Gelukkig legge Perry helder uit wat we morgen zouden gaan doen.Een puntje is wel dat we stukjes door water moeten lopen. Iets waar Sawadee ons niet op voorbereid heeft. Nadat we de kamer betrokken hadden eerst een wandeling door het dorpje gemaakt. Daar zijn nog twee restaurantjes maar die stelden niet veel voor. Op een bankje voor het guesthouse het verslag gemaakt. Waarschinlijk eten we in het guesthouse. En blijven we vanavond thuis.

1. Marian en Frank:
    27 januari 2020
    Als de gids slecht verstaanbaar is ,kun er toch wat van zeggen.
    Of misschien voorin zitten een idee. Wij hebben dit ook een meegemaakt, toen ging de gids met het verhaal de bus door. Voorin, het midden en achterin. Hij moest het zo wel 3x vertellen.