Phnom Penh

2 februari 2020 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 18: Phnom Penh (zondag 2 februari)

Perry heeft voor ons een toer geregeld. Met een wat kleinere bus gaan we de heuvel in het centrum van de stad zien. De killing fields buiten de stad en het gevangenismuseum. Vroeg weg om de warmte voor te zijn

Phnom Penh betekent “de heuvel van Penh”. De naam komt volgens een legende van de oude vrouw Penh, die aan de Mekong vier Boeddhabeelden vond en deze op een heuvel plaatste. Rond de heuvel is de stad ontstaant. Op de heuvel is nu een tempel gebouwd. Op dit moment druk bezocht door Chinezen die met Chinees nieuwjaar respect komen betuigen aan de stichtster van de stad. De heuvel ligt in het hartje van de stad.

Met de bus naar de killing fields Choeung Ek. Eerst een film bekeken. De stroom viel even uit maar de film werd even later hervat. Indrukwekkende film maar van slechte kwaliteit. Onze gid gaf uitleg over de killing fields zelf. De massagraven waren in de loop van de tijd kuilen geworden. Soms waren er nog botresten en kleding te zien. In het centrum is een toren gebouwd met 17 etages. Op elke etage schedels van overledenen. Gesorteerd op leeftijd en sekse. Een indrukwekkende plaats. Ook een dieptrieste en mensonterende geschiedenis.

In de busrit terug naar de stad viel op dat er zeer veel nieuwbouw te zien was. Grote wooncomplexen en torens in aanbouw. Er wordt volgens Perry een hele nieuwe stad uit de grond gestampt.

In de stad hebben we eerst koffie gedronken. Dat duurde even want de bediening is hier niet zo vlot. Ook niet van begrip. Maar dat kan ook aan de taalbarrière liggen. Met dollars afrekenen hebben ze echter geen probleem.

Tot slot van de toer het Tuol Sleng Genocide Museum. Een voormalig schoolcomplex dat door de Rode Kmer als gevangenis is gebruikt. Hier zijn mensen verhoord, gemarteld en afgevoerd naar de killing fields. De verschrikkingen van het bewind hier zijn amper voor te stellen. Genoeg over deze zwarte bladzijde in de Cambodjaanse geschiedenis.

We zijn met de bus op de boulevard aan de Mekong afgezet. In een broodjeszaak, jawel een heuse “Artisan Boulanger”, hebben we broodjes gegeten. De bediening liet weer veel te wensen over. Onze bestelling kwam niet af en de koude drankjes van Cocky en Emile waren ze vergeten. Tegen twee uur naar het koninklijk paleis gewandeld. Die tot onze teleurstelling dicht was. Of dit vanwege zondag of iets anders was? We zullen het niet weten. Zondagsluiting stond in elk geval niet in de Capitoolgids.

Gezien de warmte en de afstand van twee kilometer naar het hotel hebben we met zijn vieren een Tuk tuk genomen terug naar het hotel. voorlopig houden we vanmiddag rust en vanavond zien we wel weer.

1. H.M.A. van Gurp-de Wijs:
    7 februari 2020
    nog even lekker genieten van al het moois