Angkor Wat, 1e dag

4 februari 2020 - Siem Reap, Cambodja

Dag 20: Bezoek aan Angkor Wat (4 februari)

Vandaag staat het hoogtepunt van de reis op het programma. Een bezoek aan de tempels uit de Khmer Periode van ca. 800 tot 1400 AD. Angkor de vroegere hoofdstad van het Khmer rijk omvatte een gebied van ruim 200 km2. De bouwwerken waren staatstemples bedoeld voor de cultus van de god-koning. Elke koning probeerde zijn voorganger te overtreffen door meer en mooiere tempels te bouwen. Er zijn meer dan 100 gebouwen bewaard gebleven.

Perry heeft een bus geregeld en een programma voorgesteld waarbij we vandaag de belangrijkste tempels en plaatsen gaan bezoeken. Dat leek ons veel beter dan op eigen gelegenheid met een taxi of Tuk tuk alles te gaan bekijken. We gaan achtereenvolgens naar Angkor Thom, Banteay Srei, Ta Prohm en Angkor Wat.

We vertrekken om kwart over zeven in een kleine bus. In de bus ook een nieuwe gids meneer Linh. De gids begint tijdens de rit al e.e.a. te vertellen over Angkor Wat. Hij zal ons ook rondleiden. Eerst kochten we nog toegangskaarten voor Angkor. Voor Wille een dagkaart de rest een drie dagenkaart.

Angkor Thom

Als eerste bezoeken we Angkor Thom. Dit is een van de grootste ommuurde tempelcomplexen. Om het complex een honderd meter brede gracht waarin vroeger krokodillen ongewenste bezoekers op afstand moesten houden. Binnen Angkor Thom staan verschillende bouwwerken. We bezoeken eerst de grote Bayon tempel. Een Boeddhistische tempel. De tempel bevatte oorspronkelijk 54 torens als symbool voor de (toen) 54 provincies in het gebied. Enkele torens zijn nog intact en hebben van een afstand gezien de vorm van een lotusknop. Wat dichterbij zie je steeds meer versieringen, hoofden en een lotusblad in de top. Gezien de omvang van de gebouwen en de overvloedige versieringen moeten er vele duizenden mensen aan gewerkt hebben. De bouwwerken zin niet gemetseld maar zijn gebouwd met nauwkeurig op elkaar en aan elkaar passende stenen. Het fundament is van lateriet met daarbovenop zandsteen. Daarna bezoeken we Baphuon tempel en het koninklijk paleis en het Terras van de Olifanten. Dat werd onder andere voor Olifanten wedstrijden gebruikt. Het terras van de ‘Leper’ King bevatte een interessante ' doolhof ' met reliëfs. Op het terrein zagen we nog twee baden. De grootse van 45 x 120 meter was voor de vrouwen. En iets verder een kleinere voor de koning.

Banteay Srei

Na Angkor Thom gaan we naar de meest veraf gelegen tempel, de Banteay Srei of Roze tempel. Dit bouwwerk wordt toegeschreven aan de goeroe van één van de koningen. Het is een Hindoeïstische tempel gemaakt van roze zandsteen. Deze zachte soort zandsteen werd harder met de tijd. De prachtige reliëfs, wat dieper in de steen aangebracht, zijn daarom heel goed bewaard gebleven. Een wat kleinere tempel maar heel mooi.

Ta Prohm

Dan rijden we naar de Jungle tempel. Deze tempel heeft meen zo veel mogelijk in de toestand gelaten zoals die werd aangetroffen. Deze tot de verbeelding sprekende tempel is voor een deel nog overgroeid met wurgbomen. Delen van de film Tomb Raider zijn hier opgenomen. Dat was ook aan het publiek te merken. Overal moesten foto’s en vooral selfies gemaakt worden bij de wurgbomen. Ondanks de drukte konden we de tempel goed bekijken en fotograferen.

Angkor Wat

Aan het eind van de middag gaan we naar de Angkor Wat zelf. Het complex is omgeven door een brede gracht. De toegangsbrug wordt gerestaureerd zodat we over een noodbrug naar de moesten lopen. Het is een enorm terrein, honderden meters lang en zeker honderd meter breed. Het is ommuurd, met in de muren diverse wachttorens opgenomen. Meer dan de helft van het ommuurde gebied wordt ingenomen door een open terrein (waarop de bibliotheek) en een grote vijver. Het Hindoeïstische tempelcomplex, gewijd aan Vishnu, heeft een centrale toren met 4 torens eromheen. De 4 zijtorens staan volgens onze Cambodjaanse gids symbool voor de 4 deugden van het Boeddhisme: sympathy, equality, compassion and loving. Op diverse niveaus zijn er tussen de torens galerijen (in een kwadrant-structuur) met op de muren uitbundig gedecoreerde reliëfs. Ook buiten de galerijen is alles rijkversierd. Er staan soms hele oorlogspartijen afgebeeld over een lengte van vele meters. Met name de Fransen hebben in de vorige eeuw veel moeite gedaan om e.e.a. te restaureren. We zien nu bescheiden activiteiten van nieuwe opgravingen en renovaties. Er schijnen nu ook Chinese partijen bij betrokken te zijn.

Na Angkor Wat gaan we verhit en vermoeid op een terras zitten voor een koele dronk uit één van de koelkisten bij een kraampje. Er worden allerhande zaken aangeboden. Veel souvenirs en sjaals.

Even na zes uur zijn we terug in het hotel. Perry geeft ons een aantal tempels op die we morgen kunnen gaan bezoeken. Via de Cambodjaanse gids regelen we een Tuk Tuk voor morgen ochtend 7 uur. Nadat we ons opgefrist hebben gaan we met Cocky en Emile in de straat van het hotel dineren. Met een biertje en drankjes voor de dames genieten we van echte Khmergerechten. Nog wat aantekeningen maken en dan het licht uit. Morgen weer vroeg op.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl