Varen door de Konglor-Natane grotten

27 januari 2020 - Ban Tiou Village, Laos

Dag:12 Vaartocht door de Konglor-Natane grotten

Om 9 uur begonnen met een wandeling door het dorp. Daarna doorgelopen naar de toegang tot de grotten. Door de grotten stroomt een rivier van enkele kilometers lang. Na het hek moesten we nog een stukje wandelen naar de waterkant. bij het kantoortje onze schoenen verwisseld voor badslippers. Willy trof sandalen in de juiste maat. Daarover later meer. We kregen een hoofdlamp en een zwemvest uitgereikt. Samen met Isabelle in een bootje gestapt. Aangedreven door een longtail motor voeren we de grot in. Het is een rivier die door het karstgebergte stroomt. Met de sterke hoofdlampen konden we goed rondkijken. We zagen grillige rotsformaties en stalactieten. Ook waren er vleermuizen te zien. Soms was de grot heel hoog en breed dan weer laag en smal. De grot was erg bochtig. De schipper weet feilloos de weg mindert vaart waar nodig en tilt de motor op bij ondieptes. Na een stuk varen moesten we uitstappen en lopen. Eerst een zandhelling op en verder langs hele mooie druipsteenformaties. Door de zwaaiende bundels van de hoofdlampen was het maken van goede foto’s niet te doen. Jan stootte ongenadig zijn langste teen. Auw dat deed zeer. Intussen had de schipper de boot door de stroomversnellingen gebracht. We zijn weer ingestapt en verder gevaren. Soms behoorlijk hard op rechte stukken. Dan weer rustig door de bochten.

Na enkele kilometers moesten we weer uitstappen en een paar meter verder, net voorbij een stroomversnelling, weer instappen. Daarna was het niet ver meer tot we de grot uitvoeren het daglicht in. Bij een stalletje koffie gedronken. Cocky had een teen behoorlijk bezeerd en ging niet mee wandelen. Een wandeling gemaakt over een rechte weg naar het dorpje Natane. Een dergelijk dorpje hadden we al meer gezien maar het was toch aardig om hier rond te kijken.

met dezelfde schipper weer terug gevaren. We hoefden maar een keer uit te stappen. Met de stroom mee konden we nu de stroomversnellingen wel bevaren. ook terug was het een mooie tocht. na afloop nog een verrassing. De beheerder deed nerveus over de watersandalen die Willy en Piet gebruikt hadden. Dat bleken goede sandalen te zijn die door een stel in het verkeerde rek waren gezet. En deze waren niet bedoeld geweest om te gebruiken. Ze werden door een jongen op een motor gauw weggebracht naar de eigenaren. In ongeveer een half uur terug gelopen naar het Chanta guesthouse. Het was inmiddels half drie. Samen een maaltijd met gebakken rijst met kip gegeten. ‘s avonds met Cocky en Emile gegeten bij een ander restaurant. Het eten was daar goed maar minder lekker dan in het Chanta guesthouse. En achter ons zaten vier erg luidruchtige gasten. In het guesthouse koffie gedronken. Gezellig met anderen gepraat zodat er van ons voorgenomen spelletje bridge niets is gekomen.