De Thuisreis

7 februari 2020 - Hazerswoude-Rijndijk, Nederland

Dag 22 en 23: Van Siem Reap via Singapore naar Amsterdam (6 en 7 februari)

Vandaag gaan we weer op huis aan. We hoefden niet vroeg op. Omdat gisteravond onze kamersleutel was zoekgeraakt zijn we één voor één gaan ontbijten. Perry zal met de receptie overleggen over de zoekgeraakte sleutel.

Om acht uur verzameld voor het vertrek. Perry vertelde dat de sleutel bij de receptie boven water was gekomen. Hoe was onbekend. Afscheid genomen van de achterblijvers. Yvonne en Jan gaan morgen naar hun zoon in Perth en Frits en Thea blijven nog langer in Siem Reap. Hopelijk knapt de zieke Frits snel op zodat ze nog kunnen genieten van hun verblijf.

Met de bus naar het vliegveld waar Perry ons uitgeleide doet. Na een vlucht van ongeveer twee uur met Silk Air waren we in Singapore. We hadden nu 9 uur de tijd. Na een flinke administratieve rompslomp verlieten we Changi Airport voor de Heritage tour. Gratis aangeboden door Singapore Airlines voor overstappende reizigers. Met een stickertje op in een flinke bus samen met nog andere reizigers toeren we door Singapore. Eerst over 16 kilometer snelweg. Onze gids is een klein vief dametje die onderweg verteld wat er te zien is. Als eerste een modern stadsdeel met veel hoogbouw. Met als meest bijzonder het Marina Bay Sands hotel van 200 meter hoog. Bestaande uit drie torens met daar boven op een park in de vorm van een schip. Verder zien we de Chinese wijk, de oude binnenstad en de Arabische wijk. Ook nog veel gebouwen uit de Engelse tijd. Druk verkeer en veel kostbare auto's. We stapten twee keer uit waarbij we getroffen werden door de hitte van meer dan dertig graden. Terug op het vliegveld hebben eenvoudig gegeten. Mede omdat we met onze US-dollars niet konden betalen. Gelukkig boden onze creditkaarten uitkomst. En koffie hielp ons de tijd uit te zitten.

De vlucht met Singapore Airlines van 13,5 uur naar Amsterdam was een lange zit. Met twee keer flinke turbulentie. Na het opdienen van het diner werden de lichten gedimd en gingen we de nacht in. Geslapen hebben we niet. Wat patience gespeeld, af en toe naar de route gekeken en met gesloten ogen wat gesuft.

Om zeven uur geland op Schiphol. Van de pascontrole-automaat mochten we het land weer in. Bij de bagageband afscheid genomen van onze medereizigers en naar buiten. Marco was er om ons te verwelkomen. Samen met Marco, Cocky en Emile een kopje koffie gedronken. Daarna afscheid genomen van Cocky en Emile en op weg naar huis.

We hebben samen met hun het leuk en gezellig gehad. Marco ging door naar zijn werk en wij troffen het met de trein en de bus en waren in een uur thuis.

We hebben een heel mooie reis gehad. Met in Laos vooral mooie natuur. Cultuur en oude architectuur in Cambodja en veel over de geschiedenis van Zuidoost Azië. Over Khmer, Cham en Thai. De Franse overheersing, de verschrikkingen van de Rode Khmer en de huidige politieke situatie. We hebben veel foto- en video opnamen gemaakt waarmee we nog lang kunnen nagenieten en terugdenken aan deze mooie reis.