Van Pak Beng naar Luang Prabang (2e vaardag)

22 januari 2020 - Luang Prabang, Laos

Dag 5: 20 januari

Vandaag de tweede en laatste vaardag. Net voor ons vertrek zagen we aan de overkant enkele olifanten. Waarvan er een in het water. Ze horen bij een hotel. Onze bagage werd weer voor ons naar de boot gebracht. Voor een halve euro sjouwen deze mannen met een lach de bagage naar de boot.

De tocht ging langs dichtbegroeide oevers. Hier en daar Jonge teak aanplant. Lange rechte kale stammen. Veel kale bomen omdat het erg droog is. De  rivier stroomt meestal rustig. Maar er zijn ook stroomversnellingen en nauwe gedeelten. En veel bijna geen zichtbare rotsen onder water. Omdat de schipper op de Mekong is opgegroeid weet hij feilloos het schip te besturen. En dat zonder bakens, betonning of wat dan ook.

Boven de oever van een hoog zandstrand bezochten we een Hmong dorp. Ze wonen samen met Lao en Khmu. Er is sprake van integratie maar de Hmong spreken bij voorkeur hun eigen taal. De Hmong komen oorspronkelijk uit Chinees Mongolië. De Han Chinezen hebben hun steeds verder naar het zuiden verdreven. Ze teelden in het noorden van Laos, Noord Vietnam en Zuid China papaver in een gebied boven de 1500 meter. Om de papaverteelt te stoppen heeft de overheid hen naar het zuiden verdreven in ruil voor verbeteren van de leefomstandigheden. Zoals bijvoorbeeld de aanleg van elektriciteit. Het dorp heeft een flinke bevolking met veel kinderen die ons handwerkjes en armbandjes wilden verkopen. Uiteindelijk gingen we weg met twee armbandjes en een sjaal. Het dorp leek veel op dat van gisteren. Wat bouw en bezigheden betreft. Het zijn voornamelijk boeren. WE hebben nog even aan een eenvoudige maar doeltreffende maismolen staan draaien voordat we weer verder zijn gevaren.

Op de boor was intussen de lunch klaargemaakt. Weer een aantal verschillende gerechten. Groentesoep, kippenpootjes, stukjes loempia, een groenteschotel en witte rijst.

Na weer enige tijd varen legden we aan bij de Pac Ou grotten. Deze zijn in de eerste eeuw ontdekt. De de toenmalige koning heeft in de 14e eeuw heeft een boeddha in de grot geplaatst en daarmee de grotten heilig verklaard. De grotten zijn de meest heilige plaats van Laos. Het oudste Boeddhabeeld is uit de 14e eeuw. Inmiddels staan er duizenden Boeddhabeelden.

Na nog een uur varen komen we om vijf uur aan in Luang Prabang. Voordat we aankwamen hadden we onze koffie, thee en drankjes al afgerekend met de bazin. Na afscheid van de bemanning klommen we via een hoge trap de oever op. Tegen een kleine vergoeding werd onze bagage naar boven gebracht. Op de steiger, waar meerdere boten hadden aangelegd, op de trap en boven was het een drukte van belang. Vooral met Backpackers. Met busjes werden we naar het hotel in Luang Prabang gebracht. Een zevental kilometers.

In de lobby gaf Perry uitleg over wat er te doen is in Luang Prabang aan de hand van een plattegrond. Waar we geld kunnen pinnen of wisselen. Waar de was gedaan kan worden, over fietshuur enz. enz. Op onze kamer gekomen bleek dat de koffer van Willy beschadigd was. Een gat in de stof en de adreslabel was weg. Deze was ook als laatste naar boven gebracht.

Om zeven uur verzameld en met Perry naar de binnenstad. Dollars gewisseld voor Kip. Gemakkelijk rekenen van 1 euro is 10.000 Kip. We waren even miljonair. We liepen over een lange avondmarkt met voornamelijk toeristen. Ook de aangeboden waren voornamelijk gericht op toeristen. met het hele gezelschap neergestreken in een Laotiaans restaurant. Gezellig zitten praten en lekker gegeten. Een minpuntje was wel dat Jan zijn eten zo laat pas kreeg dat iedereen zijn eten al op had.

Op de terugweg met z’n vieren ergens koffie en cappuccino gedronken en daarna terug naar het hotel. Morgen gaan we pas om 9:30 weg dus hoeven we niet vroeg op.