Over de Mekong naar Pakbeng

19 januari 2020 - Pakbeng, Laos

Dag 4: 19 januari

Gezamenlijk ontbeten om 7 uur. Eenvoudig maar voldoende. Fruit, jus d’orange, brood met jam of ei en sterke koffie. Om acht uur met drie busjes op weg naar de boot. Op zondag is de bank niet open dus meteen naar de boot. We scheepten ons in op een lange boot. Vooraan een stuurhut, dan een passagier verblijf en achter woonruimte voor de kapitein en zijn gezin. Als snel voeren we met een flink vaartje stroomafwaarts de Mekong af. De rivier was hier meer dan 100 meter breed stroomde snel. De nieuwe gids Li voor Laos gaf aan boord uitleg over Laos en wat we vandaag te zien zouden krijgen. De Mekong is 4500 km lang. Groeten met de handen tegen elkaar heeft een eigen etiquette. Hoe hoger het standsverschil hoe hoger de handen. Voor monniken hoger dan voor burgers. Laos kent 49 minderheden. De Lao vormt 60% van de bevolking. Li is een Lao. In dit gebied wonen de Kamu en de Mong. De Khmu wonen hier al 600 jaar en komen oorspronkelijk uit Cambodja. Laos kent Boeddhisme sinds de 14e eeuw. Op school leer je Lao en En Engels of Frans.
De Thaise oever was beter onderhouden dan die van Laos. Beide oevers zagen er verlaten uit. langs de oevers goudzoekers met goudwannen. We passeerden de brug die beide landen verbindt. Na een poosje verliet de rivier Thailand en stroomde nu geheel door Laos.
We stapten een poos later uit om het dorpje Ban Padang te bekijken. De Khmu  bewoners zijn boeren. Ze bestaan van rijst, rubber en teakhout. Er wordt steeds meer maïs verbouwd voor whiskey productie en veevoer. Van een grassoort worden na droging bezempjes gemaakt. De huizen zijn gebouwd van rosewood of ander hout met vlechtwerk. Huizen van rosewood gaan lang mee. De rest maar een paar jaar. Als een huis vervangen moet worden helpt het hele dorp. Alle bomen met Rosewood zijn inmiddels gekapt. En het mindere teakhout wordt geëxporteerd naar China en Japan. Om vier uur werd de boot aangelegd in Pakbeng. Naar het hotel moeten we de steile oever op lopen. De koffers werden gelukkig voor ons gedragen en met een vrachtautootje naar het hotel gebracht. Nadat de bagage op de kamers was gebracht zijn we met Perry naar de lokale markt gewandeld. De gele borden onderweg waren allemaal restaurants. Een leuke markt met uitsluitend vrouwen die landbouwproducten verkochten. voor een deel in de open lucht maar het grootste deel overdekt. Om half zes terug in het hotel en even uitgeblazen. Met Cocky en Emile naar een restaurant geweest aanbevolen door Perry. Lekker gegeten. Betaald met Bath omdat we nog geen Laotiaanse Kip hadden. Totaal niet duur.

Terug in het hotel op de galerij aan een tafeltje verder aan het verslag gewerkt. Morgen foto’s erbij zoeken en publiceren.

1. Patrick:
    20 januari 2020