Van Kong Lor naar Savannakhet

28 januari 2020 - Savannakhet, Laos

Dag 13: Reisdag van Kong Lor naar Savannakhet

Opgestaan om kwart over zes. Een beetje stram en pijn in ons zij van het erg harde bed en het veel te kleine dekbed. Om acht uur van het Chanta Guesthouse in Konglor vertrokken. Het was bewolkt weer en niet te warm. Weer over dezelfde weg terug. De eerste stop was na een uur bij het mooie uitzichtpunt in het karstgebergte. Van het uitzicht genoten en koffie gedronken. Weg 8 vervolgd en bij de aansluiting met weg 13 linksaf geslagen naar het zuiden. Onze volgende stop was in Takhek voor de lunch. Nog een kwartier door het centrum en langs de waterkant aan de Mekong gewandeld. De weg was nu drukker en vaak moesten auto’s en motorfietsen worden ingehaald. Onderweg waren alle bermen sterk vervuild met het plastic zwerfvuil. Al het vee, koeien, geiten en kippen lopen los rond. Nergens afrasteringen. Verder viel op dat veel huizen er onbewoond uitzien. Luiken voor de ramen en niets bij de huizen te zien wat op bewoning lijkt. Geen enkel woonerf is verhard. overal kale grond tot aan de voordeur. De zon kwam ‘s middags door en dat maakte het uitzicht mooier en de bus warmer.

Op verzoek van Cocky en Emile zijn we met de bus eerst naar de Boeddhistische tempel Wat Sainyaphum gegaan. Een groot complex met mooie gebouwen en een school voor monniken.

Als we eerst naar het hotel waren gegaan was hier geen tijd meer voor geweest. Hotel Aura was een goed hotel met mooie ruime kamers. Wel enkele kilometers van de binnenstad af.

Daarom zijn we met de meeste reisgenoten met de bus naar het centrum gereden. Aan het einde van een gezellig plein met eetstalletjes eerst de St. Theresiakerk bekeken. Een kaarsje branden kon daar helaas niet. Tenslotte hebben we gezamenlijk buiten op het terras bij een restaurant gegeten. En met de bus, na nog een stop bij een supermarkt, terug naar het hotel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl