Van Thailand naar Laos

18 januari 2020 - Huay Xai, Laos

Dag 3, 18 januari.

Vandaag steken over van Thailand naar Laos. We vertrokken om acht uur met drie busjes. Onderweg bleek dat Chiang Mai een flinke stad is. Het landschap werd al snel bergachtig. En de groene bergen waren gehuld in een lichte nevels. Onderweg werd er op veel plaatsen aan de weg gewerkt. Zodat we vaak niet goed konden doorrijden. We stopten om half elf voor koffie op een plaats waar enkele heetwaterbronnen waren. Er was zelfs een spuiter bij. Tijdens de koffie moesten we formulieren invullen die we nodig hadden voor de grensformaliteiten. Daar ging nogal wat tijd inzitten. Wat ze allemaal van je willen weten? Dat wil je niet weten. Na nog eens anderhalf uur kwamen we aan bij de witte tempel in Chiang Rai. Perry zorgde voor toegangskaarten en Thaise gids, die hadden we ook mee, gaf uitleg over de tempel. Daarna bezochten we de tempel. Verblindend wit met een overdaad aan ornamenten. In de tempel bijzondere en mooie muurschilderingen. Zelf opslaan in het geheugen want binnen mochten we niet fotograferen. Alle ornamenten zijn van klei en daarna vermoedelijk wit geschilderd. Mooi? Bekijk de foto’s en oordeel zelf.

Bij de Thaise grensovergang moesten we bij het uitstappen alle bagage meenemen want de busjes gingen terug. na controle van paspoort, vingerafdruk en een gezichtsfoto mochten we verder. Met een grote pendelbus, samen met andere toeristen, passeerden we de brug over de Mekong. De controle aan de grens van Laos had wat meer voeten in de aarde. Paspoort afgeven aan loket 1. Paspoort afhalen aan loket 2. Dan alles afgeven aan een bankloket en US$ 35 betalen. En met een verkregen barcode konden we, na ruim een uur,  eindelijk het poortje naar Laos passeren.

Weer met drie busjes werden we naar het hotel gebracht. Het Pronevichith Guesthouse in Huy Xai. Na wat uitleg van Perry naar de kamers. We kregen een kamer op de eerste etage met een mooi uitzicht op de Mekong.

Eerst zijn we met thee op de veranda gaan zitten om uit te rusten en te genieten van het uitzicht.

Om zeven uur gezamenlijk gegeten. Op tafel verschillende lekkere gerechten waar we van konden genieten. We hebben heerlijk gegeten en het was gezellig om wat meer kennis te maken met onze medereizigers.

Om negen uur opgebroken. Nog wat aan het verslag gewerkt en hoewel nog niet klaar, om even na tien uur gaan slapen.