Khone Eiland

30 januari 2020 - Khong Island, Laos

Dag 15: Vrije dag op Khone eiland.

Vandaag gaan we het eiland bekijken. Hoewel het een vrije dag is zijn we om negen uur gezamenlijk p de fiets gestapt. Fietsen van Laotiaanse kwaliteit. De remmen werken mee niet dan wel. Slingerende wielen en speling op de assen. Na vervangende fietsen voor Jan, stuurspeling, en Frits, zijn ketting brak na 100 meter, fietsten we naar de Tad Somphamit watervallen. Een hele mooie en indrukwekkende reeks watervallen. Over een brede rotspartij kwamen verschillende wilde stromen naar beneden. Het was er heel rustig. Nauwelijks andere toeristen gezien. Daarna een viertal kilometers naar het zuiden. over een heel slecht pad met zoveel rotsblokjes dat we rammelend op onze fietsen zaten. Eerst wat gedronken op een terras aan het water. Daarna een betonnen trap af naar de waterkant. Ingescheept op drie catamarans met zes mensen per boot. De boten waren samengesteld uit twee smalle boten waarop onder een afdak zes stoelen stonden.Het water opgevaren om dolfijnen te spotten. Hier leven nog irrawaddy dolfijnen. En jawel na enige tijd zagen we een dolfijn. Maar heel kort was een klein deel boven water te zien alvorens het weer verdween. We wisten niet waar te kijken. Maar toch hebben we diverse malen een glimp van zo’n dolfijn gezien. Na een uur waren we het wel zat en gelukkig voeren we weer naar de vaste wal. Nog even gekeken naar de restanten van de scheepshelling en locomotief van de Fransen die hier een aantal boten in delen over het eiland vervoerd hebben.

Om een uur of 2 teruggefietst naar het dorp. Het was nu nog zwaarder vanwege de hitte en doordat we met vals plat omhoog te maken kregen. Nog even de vroegere spoorbrug op gereden. Dan terug naar het Sengahloune Guesthoouse.

Ons eerst even opgefrist om daarna te gaan lunchen. We hebben het bij broodjes gehouden. Na de lunch middag rust en foto’s voor het verslag uitzoeken en het verslag schrijven.

1. Patrick:
    30 januari 2020
    ben benieuwd naar de foto's, mooi verhaal om te lezen Pa