Naar Cambodja

1 februari 2020 - Kratie, Cambodja

Dag 16: Van Laos naar Cambodja

Vanochtend werden we om vijf uur wakker van een blaffende hond met uithoudingsvermogen. Het geblaf en gehuil ging door tot na zessen. Toen we eenmaal waren opgestaan werd het stil.

Vandaag gaan we Laos verlaten en rijden we Cambodja binnen.

In twee longtailboten zijn we in zo’n 45 minuten van Khong eiland naar de vaste wal gevaren. Het was een mooie tocht in het ochtendzonnetje.

Na ongeveer een kwartier met de bus stopten we voor het bekijken van de Khone Phapheng watervallen. In een mooi aangelegd park waren twee uitzichtpunten op de watervallen. Grote watervallen en indrukwekkend door hun breedte. Niet door de hoogte. Door de vele rotspartijen, en de lage waterstand, waren er veel watervallen en stroomversnellingen te zien. Na in een tempeltje, nog een blik te hebben geworpen op een heilig verklaarde boomstam, zijn we weer op weg gegaan.

De volgende stop was de grensovergang naar Cambodja. Bij de grens hebben we de gids en de chauffeur bedankt voor hun diensten vergezeld van een envelop met inhoud. Vervolgens Laos uitreizen. Een grote groep backpackers was ons voor. Wachten dus. Voor een uitreisstempel moest twee US dollar aan de ambtenaar betaald worden. Een vrouwelijke backpacker wilde waarschijnlijk niet betalen waardoor ze de rest nogal ophield. Perry heeft voor ons de steekpenningen uit de fooienpot betaald. Ook hier weer een duo act. Bij loket 1 geef je het paspoort af en bij loket twee krijg je het gestempeld weer terug. Dat was Laos PDR, waarvan de afkorting tussen haakjes “Please Don’t Rush” betekent. Wel toepasselijk.

Vlakbij de loketten zaten twee mannen aan een tafeltje. Zij gaven tegen betaling visa af voor Cambodja. Er ontstond een discussie tussen hen en onze gids die nogal opliep. Uiteindelijk zijn we met de Cambodjaanse bus verder gereden. In het passeren nog even de bagage uit de Laotiaanse bus overgeladen en dan door naar de Cambodjaanse grenspost.

Daar bleek dat de twee heren aan de Laos kant zwendelaars waren. Een lucratieve zwendel ten koste van nietsvermoedende toeristen. In het grote en wat bombastische gebouw van de Cambodjaanse grenspost moesten we mondkapjes opdoen en werd voor $ 1 per persoon onze temperatuur gemeten. Maar pas na een groep Chinezen, die hoewel later aangekomen, ons voorging. Dan je paspoort met een ingevuld formulier in tweevoud en US $35 afgeven bij loket 1. Bij loket 2 krijg je het paspoort terug met het visum. Dan bij loket 3 paspoort afgeven en gezicht laten fotograferen. Tenslotte krijg je bij loket 4 je paspoort terug en kun je Cambodja binnen. Het heeft zeker anderhalf uur in beslag genomen. Hoezo bureaucratie?

De Cambodjaanse bus was ook comfortabel en had dezelfde indeling als de Laotiaanse. Vanaf de grens reden we over een lange rechte slechte gravel weg door een eentonig landschap. De nieuwe gids heet ….Deze vertelde onderweg e.e.a. over Cambodja. Het is een agrarisch land. 70% van de bevolking leeft van landbouw. Ook leerde hij ons een paar woordjes. Perry vertelde wat over de politieke situatie. President Hun Sen is al 35 jaar aan de macht. Om aan de macht te blijven heeft hij de oppositiepartij verboden. Omdat deze zogenaamd een staatsgreep hadden willen plegen. Feitelijk heeft Cambodja nu een dictatuur. DE partij van de president bezet nu alle zetels in het parlement. De president en zijn familie bezitten volgens zeggen ruim 2 miljard dollar. Ook zijn in Cambodja de verschillen tussen rijk en arm groter dan in Laos. Via een grote brug zijn we de Sekong rivier overgestoken. Vlakbij het punt waar deze in de mekong uitmondt. De Sekong rivier ontspringt in Vietnam. Na ruim een uur rijden gestopt voor de lunch in Stung Treng. In restaurant Suntha hebben we gegeten. Hier Konden we ook kennismaken met het feit dat Cambodja de US-dollar als voornaamste betaalmiddel gebruikt.

Het River Dolphin hotel in Kratie was een eenvoudig hotel een eindje buiten het centrum. Uitgerust en in de eetzaal wat met elkaar zitten praten. Om half zeven eten besteld en lekker gegeten. Om een uur of acht naar onze kamer gegaan. Geen internetbereik op het tablet dus vroeg gaan slapen.